Saippuan värjäystä lähiluonnonväreillä
Käsintehtyä morsingolla värjättyä saippuaa. |
Innostuin korona-aikaan toden teolla ensin palasaippuan hyvistä ominaisuuksista ja sitä myötä itse saippuanteosta. Valmiin saippuamassan sulatus ja muottiin kaataminen tuntui turhan yksinkertaiselta, eikä siten saippuan koostumukseenkaan voinut vaikuttaa, joten opettelin perinteisen, lipeää sisältävän kylmäprosessimenetelmän. Olin keskiaikamarkkinoilla nähnyt saippuaa keitettävän hirven luista ja teurasjätteistä (mistä tulikin loistavaa saippuaa), joten ajattelin, että jos keskiaikaiset emännät ovat taidon hallinneet, niin kai nykyajan tohtorikin sen voisi oppia!
Ensimmäiseksi valmistin kaikkein yksinkertaisinta oliiviöljysaippuaa eli epävirallisesti Marseille-saippuaa, koska sitä ei sillä nimellä saa muualla kutsua. Se syntyy varsin sisäsiisteistä ja vähistä ainesosista eli oliiviöljystä, vedestä ja lipeärakeista. Koska oliiviöljysaippua onnistui yli odotusten, aloin kokeilla erilaisia yhdistelmiä paitsi saippuoiden toimivuuden (puhdistavuus, vaahtoavuus, kosteuttavuus), myös värien ja tuoksujen kannalta. Taustalla oli pitkäaikainen kiinnostus yrttien käyttöön ja aiempi oma projekti keskiaikaisesta lääkinnästä.
Minulle yksi tärkeimmistä tutkimusalueista on ollut Etelä-Ranska ja siellä puhuttu kieli, oksitaani. Rakastan laventelintuoksua, Provencen violetteja laventelipeltoja, kasvatan kasvia itsekin paremmalla ja huonommalla menestyksellä ja olen jo kauan tilannut luomulaatuista kuivattua laventelia, eteeristä öljyä ja kimppuja eräältä ranskalaiselta osuuskunnalta. Siksi ensimmäinen ”maustettu” saippuani oli laventelin eteerisestä öljystä tuoksunsa saava saippua, joka on eräänlainen saippuaklassikko. Oliivi- ja kookosöljypohjaisena laventelisaippuasta tuli puhtaan valkoista ja mietin, miten sen ulkonäköä voisi piristää ripauksella väriä. Suunnittelin pehmeän sinisävyistä tai violettia raitaa, mutta mistä väri?
Helppo mica ei ole aina eettinen
Helpoin tapa on käyttää kosmetiikkaan tai saippuan värjäämiseen tarkoitettuja jauhemaisia mica-värejä. Niiden koostumuksesta tai alkuperästä tarjottiin kuitenkin niukasti tietoa ja nopeasti selvisikin, että niiden tuotantoon sisältyy usein eettisiä ongelmia, kuten laittomia kaivoksia ja lapsityövoiman käyttöä. Tätä kirjoittaessani tein uusia hakuja ja näyttäisi siltä, että ongelmista ollaan jo laajemmin tietoisia, mutta globaali valvonta ja standardit ovat edelleen puutteellisia. Yritysten markkinoinnissa kuvataan mica-värejä termeillä ”natural”, ”vegan”, ”cruelty-free”, mitkä eivät kerro niiden tuotanto-olosuhteista mitään. Jokainen voi miettiä, miten iskusanat ylipäätään liittyvät kaivoksista louhittuihin mineraaleihin. Louhinnan jälkeen muskoviittikiillehiutaleet päällystetään korkeassa lämpötilassa rautaoksidilla, ultramariinilla tai muilla väriaineilla, jotka voivat olla myös keinotekoisia. Joissakin micoissa yhdistyvät molemmat. Synteettinen mica on jo kehitelty, mutta se on toistaiseksi kallis vaihtoehto.
No, jokainen, joka on joskus värikosmetiikkaa, jalometallikoruja tai akkuja käyttänyt, on ollut (tietämättään) tukemassa epäeettistä kaivostoimintaa, joten siinä mielessä voimme kaikki ripotella tuhkaa päällemme. Tietoa on kuitenkin yhä paremmin saatavilla ja sitä pitää kuluttajan osata vaatia. Aina voi tietenkin äänestää jaloillaan. Joka tapauksessa aloin miettiä, olisiko saippuan väriksi tarjolla jotakin kotoperäistä, ehkäpä jopa suomalaisesta luonnosta kerättävää väriainetta?Morsinko - sininen pelastaja
Keltainen kuin talviaurinko...
Monia muitakin värejä on tullut kokeiltua,
etenkin ruskeita (kahvinjämät, paikallinen terva), mustia (hiili), vihreitä (nokkonen,
ranskalainen vihersavi, klorofylli), oransseja (tyrnijauhe, kurpitsa), punaisia (hibiskus, ruusu, punasavi) ja
monivärisiä saippuoita, mutta ne olivat huomattavasti sinistä ja keltaista ennustettavempia.
Juuri sinistä ja keltaista käsittelemme myös tulevassa kirjassamme moneltakin
kantilta, joten pysy kuulolla…
Teksti ja kuvat Susanna Niiranen
Kommentit
Lähetä kommentti