Maata pitkin Hollantiin
Kuten aikaisemmista postauksista on tullut ilmi, Susanna ja Merja kävivät esitelmöimässä maaliskuun lopussa European Social Science History -konferenssissa (ESSHC) Hollannin Leidenissa. Hankkeemme rahoittajan, Koneen säätiön toiveesta, pyrimme matkustamaan mahdollisimman paljon maata pitkin. Tämä on Merjan kertomus matkasta ja maata pitkin matkustamisesta.
Suomi on kaikesta vähän
kaukana, ja matkasuunnitelman teko ei ole yksinkertaista, kun pitäisi liikkua
2 500 kilometriä maata ja vähän mertakin pitkin Hollantiin. Onneksi on tarjolla suunnittelua
helpottavia nettisivuja ja Facebook-yhteisöjä. Matkan toteutus vaati myös muutaman
uuden sovelluksen lataamista pääasiassa rautatie- ja bussiyhtiöiltä. Omiin aikatauluihini
oli suunniteltu paljon vaihtoaikaa, matkustamista yöllä sekä Saksan rautateiden
välttelyä. Nopeimmillaan esimerkiksi Googlen karttasovellus tarjoaa matka-ajaksi
1,5 päivää, mutta minä tein kaksi ja puolipäiväisen matkasuunnitelman.
Lähdin matkaan
sunnuntaina ja tarkoituksenani oli päätyä tiistai-illaksi perille Leideniin. Ensimmäisellä
etapilla juna vei minut ajoissa suoraan Turun satamaan, jossa Viking Grace kuljetti
minut yötä myöten Tukholmaan. Tarkoitus oli viettää maanantaipäivä Ruotsin
pääkaupungissa nähtävyyksiin tutustuen ja lähteä sitten yöjunalla kohti
Hampuria. Jätin laukkuni suhteelliseen kalliiseen säilytykseen päärautatieasemalle
ja odottelin aamun kulumista kahvilassa, sillä laiva oli saapunut tuhottaman
aikaisin Tukholmaan. Moni museo on maanantaisin kiinni, mutta onneksi Vaasa-laivan oma museo on joka päivä auki näin parhaimman matkailusesongin
ulkopuolellakin. Visiitti olikin pienen kävelymatkan arvoinen; laiva oli
näyttävä ja näyttely monipuolinen.
![]() |
Värit olivat museossa näkyvästi esillä. Esimerkiksi Vaasa-laivan peräpeilin patsaat ovat olleet alun perin koristeellisesti maalattu. Käytetyistä maaleista oli uutta tutkimustietoa tarjolla. |
![]() |
Hyttitoverini Krisse halusi virittää vaunuun jouluvalot matkaa piristämään. Onneksi kenenkään ei tarvinnut kiivetäyläpedille. Sängyn petaaminen oli matkustajan vastuulla ja huopa kovin ohut. |
Asemalaiturilla tapasin ensi kertaa SJ-firman edustajiakin, jotka pahoittelivat tilannetta ja keräsivät kynä-paperitaktiikalla lähtijöiden tietoja. Junan saapuessa asemalle saatoin todeta, ettei varavaunu ollut tältä vuosituhannelta. Mahdollisesti se oli sama vaunu kuin silloin muinoin 35 vuotta sitten, kun edellisen kerran matkustin Ruotsin halki yöjunalla. Hyttiseura paljastui onneksi hauskaksi, sillä yleisradiomme oli lähettänyt kaksi suomalaista koomikkoa matkustamaan maata pitkin Berliiniin. Heidän seikkailuistaan saa jossain vaiheessa kuulla podcastin muodossa.
Junamatka Hampuriin oli yhtä keikuttava kuin edellinen yö laivassa, tosin sillä erotuksella, että junassa oli tosi kylmä. Hytin lämmitys meni nähtävästi pois päältä, kun poistuimme Ruotsista. Samalla SJ:n sovellus lopetti matkasta raportoimisen. Jossain horroksessa yö kuitenkin meni, eikä meren alituksista tai ylityksistä ole säilynyt mielikuvia, onneksi. Minun junamatkani päätepisteeseen eli Hampuriin saavuimme yli tunnin myöhässä. Viime hetkellä viivästystä aiheutti Hampurin asemalaiturille rikkoutunut juna, joka piti korjata pois tieltä ennen meidän tuloamme.
![]() |
Onnellisesti Hampurin asemalla. Vaunumme oli todella kaivettu esiin jostain naftaliinista, pölyinen ja vanha. Mutta parempi näin kuin jäädä kokonaan ilman kuljetusta. |
Hampurista minun oli tarkoitus
jatkaa matkaa bussilla Amsterdamiin. Tähänkin olin varannut paljon vaihtoaikaa.
Kulutin sitä kahvilassa ja muuten vain asemalla tylsistymällä. Linja-autoasema sijaitsee
ihan rautatieaseman vieressä, mutta jopa päiväsaikaan se oli narkkareineen ja
asunnottomine kulkijoineen epämääräinen ympäristö. Odottamani kulkuneuvo saapui
kuitenkin ajoissa ja puolityhjässä bussissa sain penkkirivin ihan itselleni. Todettakoon
silti, että matkustaminen Flixbussilla on jotakuinkin samanlaista karjalauman
paimentamista kuin Onnibussilla Suomessa. Bussin matkareitti kulki Hollannin
länsirannikkoa pitkin ja kuusi tuntia ja viisi pysähdystä myöhemmin saavuin
Amsterdamin Sloterdijkin juna-asemalle. Sieltä oli helppo kiirehtiä Leideniin
menevään junaan. Matkantekoa helpotti kansallisen rautatieyhtiön NS-sovellus ja
etukäteen ostettu, koko päivän voimassa oleva junalippu.
Matka Leideniin oli
lyhyt, mutta ehdin ihailla junan ikkunasta näkyviä kukkivia tulppaanipeltoja.
Ikävä kyllä Leidenin asemalta en löytänyt tai tunnistanut takseja, joten
tiedossa oli pitkä kävelymatka kaupungin laidalla olevalle hotellille. Onneksi
paikallisbussit kulkivat suhteellisen usein hotellimme läheltä, joten matkalla
yliopistolle pääsin tutustumaan myös hollantilaisiin linja-autoihin. Piti vain
muistaa käyttää pankkikorttia maksupäätteellä myös autosta poistuessa.
Aikatauluihin olisi ollut oma sovellus, mutta en löytänyt siitä
englanninkielistä versiota. Sen sijaan turvauduin Googlen karttasovelluksen tarjoamiin
aikataulutietoihin.
European Social Science History -konferenssi on minulle tuttu tapahtuma ja konsepti. Eri verkostot kokoavat neljäksi päiväksi tutkijoita ympäri maapalloa esittelemään ja keskustelemaan yhteiskuntahistoriaa sivuavista aiheista. Konferenssin koosta kertoo se, että toiseen päivään mennessä järjestäjät kertoivat jo yli 1 300 osallistujan rekisteröityneen paikan päällä. Tällä kertaa olimme hakeneet kulttuuri-verkoston pariin, sillä halusimme kertoa värien käyttöön liittyvistä kulttuurisista normeista sekä ennen kaikkea ylellisyyslaeista. Kerrankin saimme lähteä aidosti antiikin roomalaisista. Paljon muita väriin liittyviä sessiota ei ohjelmistosta löytynyt. Sen sijaan saatoin käydä kuuntelemassa uusinta käsityöläistutkimusta parinkin session verran. Eniten taisin käydä Material Culture -verkoston sessioissa. Sain esimerkiksi lisää tietoa italialaisesta silkkiteollisuudesta ja heidän jätesilkki-määritelmästään sekä siitä, kuinka sähkövalon yleistyminen vaikutti sisustusväreihin.
![]() |
Susanna ja Merja kertomassa ylellisyyslakien sisällöistä Euroopassa ja Suomessa pitkällä aikavälillä. Kuva: Heidi Rifk. |
Aivan konferenssipaikan
vieressä sijaitsi Hollannin vanhin kasvitieteellinen puutarha, jossa vierailin
eräällä tauolla etsimässä krappia eli värimataraa, jota kasvatettiin
Hollannissa paljon. Kevät oli kuitenkin varsin alussa, eivätkä muut kuin kevään
ensikukkijat olleet vauhdissa, joten krappi jäi näkemättä. Oletettavasti sitä
olisi löytynyt ainakin 1600-luvun mallin mukaan järjestetystä opetuspuutarhasta.
Matkan toisen museovierailun tein Leidenin antiikkimuseoon (Rijksmuseum van
Oudheden), jossa ihastelin muun muassa muumioiden värikkäitä sarkofageja ja
manasin arkkitehtiä, jonka mielestä lasinen hissi ja avoportaat ovat vain
näyttävää suunnittelua. Korkean paikan kammoa poteva vieras ei pääse toista
kerrosta korkeammalle, joten Hollannin oma menneisyys jäi tutkimatta.
![]() |
Pyrin aina matkoillani vierailemaan paikal- lisessa kasvitieteellisessä puutarhassa. Leidenin puutarha on perustettu jo 1590, ja sitä on 2020-luvulla laajennettu läheisen obsevatorion alueelle. |
Nähtävästi myös Ruotsissa junilla on ongelmia pysyä aikatauluissa, tai sitten yöjuna on se, joka joustaa ja odottaa vastaantulevaa liikennettä. Perillä Tukholmassa olimme vain puolitoistatuntia myöhässä. Minulla ei ollut kuitenkaan mihinkään kiire, sillä laivani oli lähdössä vasta illalla. Tällä kertaa en jaksanut etsiytyä mihinkään museoon, vaan päätin lähteä vierailemaan kuninkaallisessa kirjastossa. Kuinkahan moni ymmärtää innostukseni, kun näin Svenska Akademiens Ordbokin painetut versiot kirjahyllyssä.
Laivamatka yötä myöten Suomen
Turkuun meni nopeasti. Turussa ehdin viettää aamupäivän kaupunginarkistossa,
johon olin edellisenä päivänä tilannut tutkittavakseni halli- ja
manufaktuurioikeuksien asiakirjoja. Matkani viimeinen vaihe oli juna Turusta
Lahteen. Tällä kertaa en välittänyt varata runsaasti vaihtoaikaa, oltiinhan jo
melkein kotona. Hieman tämä sitten kostautui, kun junalla oli teknisiä ongelmia
Espoossa. Onneksi pysähdys jäi lyhyeksi, enkä ollut ainoa, jonka piti ehtiä
Pasilassa Z-junaan. Olin tosin hitain juoksija ja paikallisjunaa lähti heti
liikkeelle astuttuani vaunuun.
![]() |
Matkustaminen avartaa. Auringonlasku kanaalien ja tuulimyllyjen Leidenissa. |
Tekisinkö matkan
uudestaan? Kyllä, vaikka onhan tämä työmatkaliikkuminen näin paljon kuluttavampaa
ja enemmän aikaa vievää. Junissa pystyy kuitenkin työskentelemään ja pysähdyksillä
käymään kirjastoissa, arkistoissa ja museoissa. Ensi kerran suuntaan kuitenkin ehkä lomamatkalle
Eurooppaan.
Teksti & kuvat: Merja Uotila
Kommentit
Lähetä kommentti